![]() |
2016. január, Gödöllői Művészetek Háza, Eszter kiállításmegnyitója Háttér: Aranysziget, Egy új korszak álmai című képek Fotó: Berze Péter |
Eszter Gödöllőn él, az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol-amerikai szakán végezte tanulmányait. Azok közé az újhullámos alkotók közé tartozik,
akiknek munkái már az első találkozás alkalmával nyomot hagynak a szemlélőben.
Egészen véletlenül pillantottam meg pár képét néhány hónapja, és azonnal
megragadott egyedi, misztikummal fűszerezett stílusa.
A nagy szürrealista festő, Pablo Picasso gondolatát az „Everything you can imagine is real” vagyis "Minden, amit el lehet képzelni az valóságos" szállóigét választottad mottódnak, védjegyednek. Mit jelent számodra a művészete?
Bevallom, a mottót nem azért választottam, mert Picasso gondolata. Sőt,
először forrás nélkül láttam ezt az idézetet az interneten keringeni,
így később derült ki, hogy kitől származik ez a szállóige, de azonnal megtetszett az üzenete.
Arra
gondoltam, hogy ez valóban így van bizonyos értelemben, hiszen
gondolatainkkal, képzeletünkkel teremteni tudunk. Sokszor azt vonzzuk
be, amire gondolunk, amiben hiszünk, arra vagyunk képesek. A
képeim fantázia jellegét is jól visszaadja ez a mondás. Picasso
munkássága egyébként nem annyira áll közel hozzám, ha választani
kellene, akkor sokkal inkább Salvador Dalí világa fog meg.
Hogy fogadta családod, közeli környezeted a választásodat, azt, hogy a képzőművészet útjára lépsz?
Nagyon fokozatos folyamat volt ez. Teljesen hobbiként indult a
rajzolgatás. Először csak a közeli ismerősöknek, barátoknak mutattam meg
a képeim, a közösségi médián is csak a saját idővonalamon
publikáltam, aztán a nagy érdeklődés hatására hoztam létre az oldalam,
amit bárki követhet, nem csak ismerősök. Tehát nem úgy kezdődött, hogy
"na, akkor most én festő leszek", inkább amolyan terápiás
jelleggel, kikapcsolódásnak, de aztán sokkal nagyobb visszhangja lett,
mint gondoltam, és persze ez a folyamat önmagát gerjeszti, akkor
már kacérkodtam a gondolattal, hogy mi lenne, ha kiállítanék egyénileg,
sokszor, akár nagyobb szabású rendezvényeken, akár Gödöllőn kívül is...
a környezetem egyébként nagyon támogató a mai napig, sokat
köszönhetek nekik, sokat segítenek, bár küzdök én magam is rendesen, de
végső soron az összefogás, egymás inspirálása és segítése szerintem elengedhetetlen.
Igencsak
meghatározó minden kezdet a művészlélek számára. Nagyon pozitív, hogy
bátorítod azokat az embereket, akiket elutasítottak, vagy nem ismertek
el szárnypróbálgatásaik időszakában. Téged hogyan fogadott a kritikusabb
szemű közönség?
Fontosnak tartom bátorítani a többieket, főleg, mivel sok kiskorú is követi a munkáim, és ők a legbefolyásolhatóbbak, sok a "kallódó" fiatal. Szeretném őket jó irányba húzni magammal. Az sem titok, hogy a kezdeti nehézségek nálam is megvoltak, voltak kudarcélmények, például egy-egy megpályázott kiállítási lehetőség, ahol "szakmai zsűri" bírálta el a beérkezett képeket, és abszolúte nem jutottak tovább az első körbe sem a képeim. Volt olyan kiállításom, amire 2-3 emberen kívül, akik barátok, személyes ismerősök, családtagok voltak, senki sem jött el a szervezési hiányosságok, helyszín, időpont miatt... nem volt jó érzés, de túl kell ezeken lendülni és a következő lehetőséget kutatni, figyelni.
Aránylag kevés a negatív visszajelzés, de ami
visszajut, azzal sem igazán foglalkozom, mert legtöbbször rosszindulatú,
alattomos megnyilvánulások, amelyeket nem a szemembe mondanak, hanem
a hátam mögött, és ismerős kapcsán hallom vissza. Érdekes módon ezek a
megnyilvánulások sokszor olyanoktól jönnek, akik "szakmabéliek", és nem
nézik jó szemmel ezt az újfajta irányzatot, ha szabad így
fogalmaznom, hogy valaki oda mer állni, és menedzseli saját magát, és
annak ellenére, hogy nem ez a végzettsége, embereket képes megérinteni a
képeivel, sőt fizikailag is képes a közönséget megmozgatni,
kiállításmegnyitókon például. Engem a rosszindulatú megjegyzések először
felidegesítenek, aztán ez hamar átalakul egyfajta dacos elszántsággá,
küzdőszellemmé, amitől még jobban hajtom magam. Csak azért is. Ezt
tudom tanácsolni mindenki másnak is, akit hasonló élmény ér. Persze nem
megy ez parancsszóra, tanulni kell kezelni a helyzeteket, embereket, és idővel könnyebben lepereg a bántás is rólunk. Én legalábbis ezt remélem.
Milyen arányban merítesz álmaidból, és mekkora részben az ébrenléti fantáziavilágodból műveidhez?
Alkalmanként fordul csak elő, hogy egy képet, egy koncepciót teljes
egészében álomból merítek. Volt már rá példa azért, de egyfajta
bevillanás, ihlet-élmény ébren is szokott lenni. Az, hogy
mikor és miért és hogyan jön, az számomra is sokszor rejtély.
Régebben nagyon sűrűn rajzoltam, és egy idő után elkezdtem kicsit körbe-körbe menni. Mostanában ritkábban készítek új munkákat talán, de közben foglalkozom az egyéb dolgaimmal, így kicsit pihenni tud az agyam. A filmek, képek mellett sok zene is megihlet egyébként.
Régebben nagyon sűrűn rajzoltam, és egy idő után elkezdtem kicsit körbe-körbe menni. Mostanában ritkábban készítek új munkákat talán, de közben foglalkozom az egyéb dolgaimmal, így kicsit pihenni tud az agyam. A filmek, képek mellett sok zene is megihlet egyébként.
Pontosan milyen irányzathoz sorolod magad?
Nem tudom. Ti milyen irányzathoz sorolnátok? Komolyan, érdekelne.
Azt tudom, hogy gyakran megkapom, hogy Burton világára asszociálnak a
munkáimról. Egyébként egy ismerősöm 1-2 éve az "álomlátomások"
szóval jellemezte a képeim, ez nekem valamiért nagyon tetszik. Talán
azért, mert tényleg kicsit más dimenzióból jönnek a képek és a lények
is, van egyfajta spirituális töltetük. De nem tudnám besorolni magam, vagy felcímkézni, amit csinálok.
Hogy képzeljük el egy napodat?
Hú, sokat mászkálok, intézek. Posta, papírbolt, keretbolt, nyomda,
régiségbolt, ahol az antik kereteket szerzem be, mind gyakori
állomásaim. Egyrészt, ha olyanom van, szívesen leülök
festeni, de ha nem, akkor intézem az ékszer-vonallal kapcsolatos
dolgokat. Az oldalam menedzselése, a munkáim megosztása is elég sok időt
igényel, de muszáj hogy pörögjön.
Persze azért rugalmas az
időbeosztásom, ki tudom aludni magam, de például nekem nincs olyan, hogy
hétvége, ha akkor is kapok üzeneteket, érdeklődéseket, akkor is
válaszolni szoktam.
Fontos, hogy emellett aktív közösségi,
társasági életet is élek, szeretek sok rendezvényen jelen lenni,
szeretem a pezsgést, a helyi művészeti körökben mozogni, és persze időt
tölteni a szeretteimmel, barátaimmal is.
Mikor vagy az alkotáshoz legihletettebb pillanatokban?
Nem tudnám megmondani, de gyakori, hogy inkább az esti órákban ülök le.
Talán azért, mert későn kelő-későn fekvő típus vagyok. Régebben,
mondjuk olyan 2-3 éve egyébként lelki állapothoz is köthető
volt az ihletettség. Sokszor akkor ültem le rajzolni, ha valami elől el
akartam menekülni ebbe a másik világba, és rég megélt szomorú
élményeket, bánatot dolgoztam fel sok képemben. Azóta persze kevésbé komorak a képeim, mert az életem is jobb mederben zajlik.
Mit találtál eddig a legidőigényesebb, legnagyobb kihívással bíró feladatodnak?
A kiállítások rendezése, szervezése, mozgósítás mindig nagyon fárasztó
feladat. Pluszban az izgalom is hozzá, ami sosem múlik el teljesen,
bármilyen rutinos az ember.
Egy-egy megnyitó lebonyolítása is
sokat kivesz belőlem. Vagyis ez furcsa dolog, mert fel is tölt, de ki
is fáraszt. Főleg a legutóbbi budapesti kiállításomon éreztem, hogy nagyon
sokan vagyunk, mindenki engem szeretne vagy egy közös kép erejéig, vagy
nyomatvásárlás miatt elcsípni, és száz felé kellett szakadnom. Azt
hiszem, lassan nem egy emberes feladat ez az egész.
Mi mindent készítesz jelenleg? Milyen anyagokat használsz?
Sokmindent. Vagyis egyre több mindent. Dolgozom vászonra és papírra is a
mai napig, akrillal, fekete tűfilccel, fehér zselés tollal, van, hogy
színes ceruzát és porpasztellt is használok kiegészítésnek.
Lenyomatok (úgynevezett art printek) és egyre több munkámból vannak,
egyre többféle méretben. Ami újdonság, az a medálok, gyűrűk,
kulcstartók.
Ezeket egyszerű fémötvözetes foglalatokba
illesztem, a képeim mini matricáira pedig üveglencse kerül. Nem az
alapanyagok, inkább a mintáim és a hozzájuk illő foglalat (amitől miniatűr
keretezett képnek tűnnek) "viszik el" ezeket a kiegészítőket. Tervezek
még több mindent is kiegészítő-fronton a képeimmel a későbbiek során.
Van-e kedvenc témád, mi a leginkább visszatérő motívumod?
Mindent szeretek, ami misztikus, sötét, sejtelmes, varázslatos,
álomszerű. Azok a motívumok, melyet régóta kísérnek, a fenyő(erdő), a
szarvas, a nyuszi, a farkas, a ló, a csillagok, galaxisok, a
lámpások, villanykörték, és persze a Hold. A Holdnak érdekes mitológiája
is van, a nőies energiát jelképezi, míg a Nap a férfiasat. Általában
teliholdat ábrázolok a képeimen.
Kiemelném még a lebegő
szigetet, mint motívumot, amit szintén előszeretettel használok. Vegyes
témájúak a képeim, hiszen vannak társadalomkritikai, környezetvédelmi,
állat-ember, állat-állat, és ember-ember viszonyát feldolgozó képek.
Szeretem
a szerelmi témájú képeimen úgy ábrázolni a karaktereket, hogy egymásba
fonódnak, levelekkel, indákkal, vagy a mellkasukból virágok, indák
hajtanak ki, "kivirágzanak" egymástól és az érzéstől. Szerintem ez a
valóságban is így van, akár kölcsönös az érzés, akár nem, sokat tud adni.
Mely városokban voltak kiállításaid és hol várhatóak a közeljövőben?
Ha visszagondolok a kezdetekig: Aszódon, Veresegyházon, Budapesten
(több alkalommal), Tatán, Békéscsabán, Gödöllőn is több ízben, most
szeptemberben pedig Pécsre megyek, utána Budapest,
utána ismét Gödöllő, majd -ha minden igaz- tavasszal Vecsésen fogok vendégszerepelni.
Milyen felületeken érhetnek el az interneten a munkáid iránt érdeklődők?
Főleg a közösségi oldalakon, elsősorban a Facebookon (www.facebook.com/eszterannaswonderland ), illetve Instagramon (instagram.com/eyciirve) vagyok aktív, weboldalam úgymond csak mutatóba van.
Milyen egyéb érdeklődési köreid vannak?
Szeretek természetközelben lenni, ha van rá lehetőségem, nagy
állatbarát is vagyok, szeretek moziba is járni, főleg fantasy vagy
kalandfilmeket nézni, szeretem a színházat is (amatőr szinten
színjátszom is egy helyi társulatban már több, mint egy éve), és a
koncerteket, táncelőadásokat... A könyveket sem vetem meg, bár
manapság nem igazán van kapacitásom sokat olvasni.
Mik a távlati terveid?
Szeretnék országosan, majd nemzetközileg is ismert, és elismert lenni,
szeretnék minél többeket elérni a munkáimmal, inspirálni az embereket,
minden értelemben értékes ismeretségeket kötni, szép
élményeket szerezni, bevonzani a hozzám hasonló gondolkodású embereket,
és együtt is alkotni valami különlegeset, valami kiemelkedőt, ami
felrázza a világot, ami elvarázsolja az embereket, ami szebb
hellyé teszi ezt a bolygót...
És ha gyermekeim lesznek egy napon, akkor nekik is továbbadni ezt az örökséget, ha nem is konkrétan az EYCIIR-t, de a művészet, az alkotás szeretetét, bármilyen művészeti ágban is leljenek örömöt majd.
És ha gyermekeim lesznek egy napon, akkor nekik is továbbadni ezt az örökséget, ha nem is konkrétan az EYCIIR-t, de a művészet, az alkotás szeretetét, bármilyen művészeti ágban is leljenek örömöt majd.
Igen, valami ilyesmire vágyom.
Balogh Bea (Heaven)
Balogh Bea (Heaven)
Fotók: Berze Péter 1., Vörös Eszter Anna saját fotók 2-9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése